Evropski poslanec dr. Milan Zver je danes pri evropski varuhinji človekovih pravic vložil uradno pritožbo zoper Evropsko komisijo, ki po devetih mesecih izmikanj, zavlačevanj in izmišljanja še vedno ne zagotavlja dostopa do dokumentov, povezanih z misijo podpredsednice Vere Jourove v Sloveniji marca 2023. Podpredsednica Jourova v Evropski komisiji pokriva prav področje transparentnosti.
Kot je dejal dr. Milan Zver obstaja resna skrb, da Komisija namerno poskuša odložiti objavo teh dokumentov do konca mandata podpredsednice Vere Jourove, da komisarka ne bi odgovarjala za svoja dejanja.
Od varuhinje človekovih pravic evropski poslanec zahteva, da:
ugotovi, ali je Evropska komisija kršila njegovo pravico do dostopa do informacij, ker mu ni zagotovila zahtevanih dokumentov;
Evropski komisiji naloži, naj objavi celotno poročilo o misiji v Sloveniji, vključno z vsemi drugimi internimi dokumenti, ki jih je zahteval ter vključno z opomnikom, ki so ga za obisk Slovenije pripravili v kabinetu komisarke;
ugotovi, da je Evropska komisija zlorabila svoja pooblastila s tem, da je zavlačevala z odgovorom na njegovo zahtevo;
Evropski komisiji priporoči, naj sprejme ukrepe za izboljšanje preglednosti in transparentnosti pri komunikaciji z javnosti.
Vsebino pritožbe objavljamo v celoti:
S tem dopisom vlagam uradno pritožbo zoper Evropsko komisijo, ker mi še vedno ne
zagotavlja dostopa do dokumentov, povezanih z misijo podpredsednice Vere Jourove v
Sloveniji marca 2023. Komisija z mojo uradno zahtevo po pridobitvi dokumentacije v zvezi z obiskom komisarke v Sloveniji zavlačuje že več kot devet mesecev in obstaja resna skrb, da Komisija namerno poskuša odložiti objavo teh dokumentov do konca mandata
podpredsednice Jourove.
V času od 1. do 3. marca 2023 se je podpredsednica Vera Jourova, ki je pri Evropski komisiji odgovorna za vrednote in transparentnost, sestala s predsednikom Ustavnega sodišča Republike Slovenije Matejem Accettom. To srečanje je bilo sporno, saj je potekalo le 10 dni po tem, ko je Ustavno sodišče zadržalo odločanje o novem zakonu o javni radioteleviziji RTV Slovenija. Jourova je pred tem javno podprla spremembo zakona o RTV, zato so mnogi v Sloveniji mnenja, da je bil njen obisk poskus nedopustnega vplivanja na odločitev sodišča o ustavnosti zakona.
Zaradi močnega razburjenja in velikega interesa javnosti v zvezi z omenjenim obiskom sem
8. marca 2023, sklicujoč se na Uredbo št. 1049/2001 o dostopu javnosti do dokumentov
Evropskega parlamenta, Sveta in Komisije, pri Evropski komisiji vložil zahtevo za dostop do
dokumentov, povezanih s tem srečanjem, vključno z:
● zabeležko sestanka med komisarko Jourovo in predsednikom slovenskega ustavnega
sodišča Accettom
● interno komunikacijo med kabineti Evropske komisije na temo obiska podpredsednice
Jourove v Sloveniji
● vso komunikacijo znotraj kabineta komisarke Jourove o njenem obisku
Komisija je po pretečenem predpisanem roku, 2. maja 2023, odgovorila s prošnjo po
podaljšanju roka za odgovor in kot razlog navedla preobsežno dokumentacijom nato pa
poslala močno okrnjeno poročilo o misiji. Poročilo je bilo namreč močno cenzurirano in ni
vsebovalo ključnih informacij, ki sem jih zahteval. Kljub temu, pa zadnji odstavek poročila
subtilno namiguje na to, da je bila ena od ključnih tem pogovora tudi sprememba zakona o
RTV, kar vzbuja močan dvom o predhodnih trditvah Jourove v zvezi z omenjenim
sestankom.
Ker se z netransparentnim in pomanjkljivim odgovorom Evropske komisije nisem zadovoljil
sem na podlagi Uredbe 1049/2001 vložil še potrdilno prošnjo naslovljeno na generalno
sekretarko Evropske komisije, v kateri sem zahteval objavo neredigiranega in
necenzuriranega poročila ter vseh drugih dokumentov, ki sem jih že zahteval, vključno z
opomnikom o razmerah v Sloveniji, ki so ga za potrebe obiska Vere Jourove pripravili v
komisarkinem kabinetu.
Generalni sekretariat Evropske komisije je sprva odgovoril s prošnjo po podaljšanju roka, ker da posvetovanja s kabinetom komisarke bojda še niso zaključena. Sledil je odgovor s strani generalne sekretarke Evropske komisije, ki se bere kot bolj kot opravičilo, saj navaja, da mi v podaljšanem roku, ki se je iztekel dan prej, ne bodo mogli odgovoriti, ker še niso zaključili potrebnih posvetovanj s kabinetom komisarke. Ob tem so tudi zapisali: “lahko pa vam zagotovimo, da si po svojih najboljših močeh prizadevamo za zaključek teh postopkov, da bi vam čim prej zagotovili končni odgovor.” Od takrat – torej od 28. junija 2023 – pa do danes, mi Evropska komisija ni poslala zahtevane dokumentacije niti dodatne obrazložitve zakaj takšna nedopustna zamuda. Medtem pa se mandat komisarke Jourove izteka. To dejstvo vzbuja skrb, da Komisija namerno zavlačuje zato, da bi preprečila, da bi Jourova odgovarjala za svoja dejanja.
Prav tako je sporno, da Komisija ni niti opredelila vseh dokumentov, ki so povezani z mojo
zahtevo po pridobitvi dokumentacije. Komisija je v svojem odgovoru na mojo prvotno
zahtevo navedla, da obstaja “obsežna dokumentacija” v zvezi z misijo. Vendar mi Komisija
ni posredovala nobenih dodatnih informacij o obsegu te dokumentacije – kar je ustaljena
praksa za zahteve po objavi internih dokumentov v skladu z Uredbo Evropskega parlamenta in Sveta (ES) št. 1049/2001.
Zaradi vseh teh pomislekov vlagam uradno pritožbo pri evropski varuhinji človekovih pravic.
Menim, da Komisija s tem, ko mi ni omogočila dostopa do zahtevanih dokumentov, krši
mojo pravico do dostopa do informacij. Menim tudi, da je taktika Komisije, da zavlačuje,
oblika upravne zlorabe.
Glede na zgoraj navedena dejstva želim, da evropski varuh človekovih pravic:
1. Ugotovi, ali je Evropska komisija kršila mojo pravico do dostopa do informacij, ker
mi ni zagotovila zahtevanih dokumentov;
2. Evropski komisiji naloži, naj objavi celotno poročilo o misiji v Sloveniji, vključno z
vsemi drugimi internimi dokumenti, ki sem jih zahteval ter vključno z opomnikom, ki
so ga za obisk v Sloveniji pripravili v kabinetu komisarke;
3. Ugotovi, da je Evropska komisija zlorabila svoja pooblastila s tem, da je zavlačevala z
odgovorom na mojo zahtevo;
4. Priporoči Evropski komisiji, naj sprejme ukrepe za izboljšanje preglednosti in
transparentnosti pri komunikaciji z javnostjo.
Prepričan sem, da bo Evropska varuhinja človekovih pravic to zadevo obravnaval resno in
ustrezno ukrepala, ter da bo zagotovila, da bo Evropska komisija izpolnjevala svoje
obveznosti v skladu z uredbo o dostopu javnosti do dokumentov.
Svojo zahtevo utemeljujem tudi na precedenčnem primeru v zadevi 2186/2022/SF, v kateri je Evropska varuhinja človekovih pravic odločala v podobnem primeru in pozvala Evropsko
komisijo naj pritožniku omogoči javen dostop do sporočil, poslanih od komisarjev
predsedniku komisije v zvezi z nacionalnim načrtom Poljske v okviru Sklada za okrevanje in
odpornost (RRF).
Časovni potek dogodkov:
1. Od 1. do 3. marca 2023: Podpredsednica Evropske komisije Vera Jourova se sestane s
predsednikom Ustavnega sodišča Republike Slovenije Matejem Accettom. To
srečanje je bilo zelo sporno zaradi časovne umestitve, potekalo je namreč le deset dni
po tem, ko je ustavno sodišče zadržalo nov zakon o javni radioteleviziji RTV
Slovenija – komisarka pa je pred tem javno podprla ustavno sporni zakon.
2. 7. marec 2023: Evropsko komisijo pisno zaprosim, naj javno objavi število srečanj
med komisarko Jourovo ter predsedniki Ustavnih sodišč držav članic EU v tem
mandatu. Ker Komisija odgovori le s splošnim odgovorom, mi Raziskovalna služba
Evropskega parlamenta poda bolj konkretno informacijo: komisarka se je v tem
mandatu srečala le s tremi predsedniki Ustavnih sodišč držav članic EU.
3. 8. marec 2023: Pri Evropski komisiji sem vložil zahtevo za dostop do dokumentov, s
katero sem zahteval:
a. zapiske sestanka med komisarko Jourovo in predsednikom slovenskega
ustavnega sodišča Accettom
b. interno komunikacijo med kabineti Evropske komisije na temo obiska
podpredsednice Jourove v Sloveniji
c. vso komunikacijo znotraj kabineta komisarke Jourove o njenem obisku
4. 2. maj 2023: Evropska komisija je zaprosila za podaljšanje roka za odgovor na mojo
zahtevo, pri čemer je kot razlog navedla “obsežno dokumentacijo”.
5. 5. maj 2023: Evropska komisija je predložila cenzurirano “poročilo o misiji”, ki je le
delno obravnavalo mojo zahtevo po pridobitvi dokumentov. Zadnji odstavek poročila
subtilno namiguje na spremembo zakona o RTV kot morebitno temo razprave, kar
vzbuja dvom o predhodnih trditvah Jourove v zvezi z omenjenim sestankom.
6. 6. maj 2023: Slovenski mediji so od slovenskega ustavnega sodišča zahtevali zapisnik
sestanka, potem ko ga Evropska komisija ni zagotovila.
7. 16. maj 2023: Na generalno sekretarko Evropske komisije naslovim potrdilno prošnjo,
s katero ponovno zahtevam celotno poročilo in druge ustrezne dokumente – vključno
z internim zapisnikom o obisku.
8. 8. junij 2023: Evropska komisija je zaprosila za še eno podaljšanje roka za dostavo
dokumentacije, pri čemer se je sklicevala na tekoča posvetovanja s kabinetom
komisarke Jourove.
9. 29. junij 2023: Evropska komisija je ponovno podaljšala rok, vendar do trenutka
vložitve te zahteve še vedno ni predložila nobenega vsebinskega odgovora.
Zahteva za nujno ukrepanje:
Zaradi možnega vpliva na javno mnenje o neodvisnosti sodnih postopkov in preglednosti v
institucijah EU vas vljudno prosim za nujno posredovanje ter za to, da v skladu z vašimi
pristojnostmi naredite vse za pospešitev odziva Evropske komisije. Takojšnja in pregledna
rešitev te zadeve je bistvena za ohranitev načel preglednosti, odgovornosti in zaupanja
javnosti v Evropsko unijo.
Zahvaljujem se vam za pozornost, ki jo boste namenili tej pomembni zadevi.
S spoštovanjem,
poslanec Evropskega parlamenta dr. Milan Zver
Spletno uredništvo Vir: SDS